Ennakkoluulot, vertaistuki ja hoitoon ohjaaminen
Mielenterveysongelmiin liittyy paljon ennakkoluuloja, joista on
haittaa mielenterveysongelmista kärsiville. Sosionomin tulisi kohdata asiakkaat
ennakkoluulottomasti mahdollisista mielenterveysongelmista huolimatta ja
välttää työssään vahvistamasta turhia ennakkoluuloja. Mielenterveysongelmaiselle
vertaistuki voi olla tärkeä asia, kun itseä puhututtavista asioista pääsee
keskustelemaan muiden samassa tilanteessa olevien tai olleiden kanssa ennakkoluulottomassa
ilmapiirissä. Sosionomin työn kannalta keskeisimpiä asioita mielenterveyteen
liittyen ovat mielenterveysongelmien puheeksi ottaminen, hoitoon ohjaaminen ja
motivointi. Näitä kaikkia asioita käsittelemme tässä blogikirjoituksessa.
Ennakkoluulot
Mielenterveysongelmainen
kohtaa monesti ennakkoluuloja. Muiden ihmisten on helpompi ymmärtää ja hyväksyä
fyysisiä ongelmia ja sairauksia, kuin mielenterveyden ongelmia, kuten
masennusta. Mielenterveysongelmat luovat usein kantajalleen stigman, joka
johtuu ennakkoluuloista.
Osa
meistä tuntee ihmisiä, joilla on haasteita mielenterveyden kanssa. Arki voi olla
vaativampaa mielenterveysongelmaisen ihmisen kanssa, mutta kuitenkin ihminen on
muutakin kuin hänen mielenterveyden haasteensa. Ihminen täytyy nähdä itsenään
ja mielenterveyden haasteet tulevat mukana. Metropolian Mielenterveys-kurssin luennolla
2.5.2017 esiintynyt kokemusasiantuntija Sami Juntunen vastasi mielestämme
kauniisti, kun häneltä kysyttiin, minkälaista tukea hänen perheensä on saanut
hänen sairastumisensa johdosta. Sami totesi, että hänen perheelleen hän on vain
hän. Hänen siskolleen hän on vain veli, sellaisenaan kuin hän on. Sami sanoi,
ettei hänen perheensä ole kertonut hänelle, mikäli ovat tarvinneet tukea hänen
sairautensa takia. (Metropolia mielenterveys-kurssi 2017).
Metropolian
Mielenterveys-kurssin orientaatioluennolla 13.4.2017 opettajamme psykologi
Jukka Oksanen kysyi Kahoot!-kyselyssä, kuinka moni meistä opiskelijoista voisi
kuvitella olevansa parisuhteessa ihmisen kanssa, jolla olisi
mielenterveysongelmia. Jukka Oksanen toivoi, että Mielenterveys-kurssimme
päätyttyä useampi vastaisi voivansa olla parisuhteessa ihmisen kanssa, jolla on
mielenterveysongelmia. Mielenterveysongelmat eivät määrittele koko ihmistä, vaan
on olemassa ihminen, jolla on mielenterveyden haasteita. (Metropolia Mielenterveys-kurssi
2017).
![]() |
| Kuva: Pixabay |
Vertaistuki
”Vertaistuen voi määritellä
omaehtoiseksi, yhteisölliseksi tueksi sellaisten ihmisten kesken, joita
yhdistää samankaltainen elämäntilanne. Ihminen, jolla on samankaltaisia
kokemuksia, tuo toivoa kuntoutumiseen myös vaikeina aikoina. Yhteiset
kokemukset lisäävät keskinäistä ymmärrystä.
Toisten kuntoutujien
selviytymistarinoilla on erityinen merkitys silloin, kun ihminen kokee
yksinäisyyttä ja leimautumista. Kokemusten jakaminen vertaisten kesken
lievittää ahdistuneisuutta ja poistaa pelkoa, jota psyykkinen sairaus tai
siihen liittyvä oireilu saattaa aiheuttaa.
Monet mielenterveyskuntoutujat hyötyvät
vertaistuesta. Psyykkinen sairaus voi aiheuttaa syrjäytymisen vaaran ja hyvin
negatiivisia ja leimaavia syyllisyyden ja häpeän tunteita. Samat ongelmat
läpikäyneiden vertaisten tuki ja kokemusten yhdessä jakaminen helpottavat usein.”
(Vertaistuki n.d.).
Vertaistuki
on tärkeä asia, kun ajatellaan vaikkapa mielenterveyskuntoutujia. On varmasti
helpottavaa puhua ihmiselle, jolla on samankaltaisia kokemuksia. Kaikkea ei
tarvitse selittää, kun toinen jo ymmärtää mistä puhut. Monesti on niin, että
jos et ole kokenut samaa, et välttämättä pysty parhaimmalla yritykselläkään
ymmärtämään täysin mitä toinen ihminen kokee tai mitä hän tarkoittaa.
Kokemusasiantuntija
Sami Juntunen kertoi Suomen Moniääniset ry:stä, joka on yksi vertaistuen
järjestäjätaho. Se on yhdistys ääniä kuuleville ihmisille, sekä heidän
läheisilleen. Yhdistyksen sivuilla puhutaankin, että voit kuulla mielen
sisäisiä ääniä, kuulohallusinaatioita tai ääniharhoja. Sillä ei ilmeisesti ei
ole niinkään väliä, minkälaisia ääniä kuulet, sillä Moniäänisissä puhutaan
tuttavallisesti vain äänistä.
Sivuilta
löytyy tietoa itse yhdistyksestä sekä sairastuneiden selviytymistarinoita, ja
tietoa vertaistuesta sekä tapahtumista. Myöskin sivuilta löytyy materiaalipaketteja,
joita voi tilata. Näistä mainittakoon Sami Juntusen itsensäkin mainitsema
ääni-opas. (Äänien kuuleminen n.d.)
Hoitovastaisuus ja hoitoon
ohjaaminen
Mielenterveysongelmista
kärsivän ihmisen kohtaamisessa työntekijöillä on tärkeä rooli hoitoon
ohjaamiseen liittyen. Esim. skitsofrenian kohdalla riittävän nopealla ja riittävällä ensipykoosin hoidolla voidaan vaikuttaa skitsofrenian ennusteeseen (Skitsofrenia ja muut psykoosit 2017:155). Sosionomilla on ammattinsa puolesta tietoa ja valmiuksia
huomata sellaisia oireita, joista on syytä huolestua. Lisäksi, jos mielenterveyskuntoutuja
käy päivätoiminnassa ja hänen persoonansa on työntekijälle entuudestaan tuttu,
työntekijällä on hyvät mahdollisuudet huomata, jos kuntoutujan voinnissa
tapahtuu selkeä muutos.
Tärkeintä
kohtaamisessa on kokemusasiantuntija Sami Juntusen mukaan kolmen K:n sääntö:
Kunnioita, kannusta ja kuuntele (Metropolia Mielenterveys-kurssi
2017: 2.5.2017). Kun ihminen
kokee tulleensa kuulluksi, kunnioitetuksi ja kannustetuksi, hänen on helpompi
avautua ajatukselle mahdollisesta hoidon tarpeesta. Luomalla hyvän,
luottamuksellisen ja samanarvoisuuteen perustuvan kontaktin, työntekijä voi
omalta osaltaan luoda ilmapiiriä ja puitteita onnistuneelle kohtaamiselle. Parhaassa
tilanteessa myös asiakas on avoin keskustelulle ja avun vastaanottamiselle,
mutta aina näin ei ole. Asiakas voi olla pettynyt aiempiin hoitokokemuksiinsa,
tai hän voi esimerkiksi kärsiä ääniharhoista tai muista hänen toimintakykyään
rajoittavista oireista, jotka haittaavat hänen keskittymistään ja
keskusteluvalmiuttaan. Tilanne voi olla asiakkaalle väsyttävä ja stressaava,
jonka vuoksi hän tuntee halua vetäytyä tilanteesta. Työntekijän on hyvä kunnioittaa
myös tätä päätöstä. Vaikka hoidon tarpeen arviointi ei etenisi heti työntekijän
huolen herättyä, työntekijällä on silti monenlaisia keinoja sovellettavissaan,
joiden avulla asiakasta voi kannustaa hakemaan apua. Seuraavassa käymme läpi
hyviä toimintatapoja puheeksi ottamiseen ja hoitoon ohjaamiseen liittyvissä
tilanteissa, kuten muissakin asiakastilanteissa.
Puheeksi ottaminen
Kun
asiakkaan tilanne on herättänyt työntekijän huolen, työntekijän tehtävänä on
nostaa huoli esiin. Työntekijän on hyvä ilmaista herännyt huolensa suoraan,
rauhallisesti ja ystävällisesti, esittäen asia minä-muodossa. On siis parempi
sanoa "minusta tuntuu, että sinä tarvitsisit apua", kuin "sinä
tarvitset apua". Kun asiakas ilmaisee, ettei hän tarvitse apua, työntekijä
voi kunnioittaa asiakkaan mielipidettä tuomalla kuitenkin minä-viestinnän
avulla myös oman arvionsa esiin.
Yksi
tärkeimmistä tekijöistä hoitoon ohjaamisessa on asiakkaan itsemääräämisoikeus
ja sen kunnioittaminen. Asiakasta ei voida pakottaa hoitoon, ellei hän ole
vaaraksi itselleen tai muille. Sen sijaan asiakasta voi pyrkiä tukemaan hoitoon
hakeutumisessa esimerkiksi siten, että tarjoutuu lähtemään mukaan, tai
selvittämällä, onko asiakkaalla valmis hoitokontakti, johon tämä voisi olla
yhteydessä.
Jos
asiakas ei halua keskustella omasta voinnistaan, yhteyttä häneen voi kuitenkin
hakea esimerkiksi yhteisen lounaan tai kahvin muodossa. Jonkin arkisen asian
jakaminen tai esimerkiksi yhteisen kiinnostuksen kohteen löytäminen ja siitä
yhdessä keskusteleminen edistävät hyvän vuorovaikutussuhteen syntymistä, jonka
avulla asiakas voi löytää keinoja oman stressinsä vähentämiseen sekä
rentoutumiseen. Asiakkaalle on hyvä ilmaista olevansa käytettävissä myös
myöhemmin, jos/kun hän on valmis keskustelemaan voinnistaan. Voi myös ehdottaa
mahdollisuutta kokeilla keskustelua tai hoitoa, ja kertoa samalla, että sen voi
halutessaan myös jättää kesken.
Kuunteleminen
jo itsessään on vahva keino vaikuttaa asiakkaan vointiin. On harvinaista, että
joku on läsnä vain kuunnellakseen sinua, auttaakseen ja vahvistaakseen
vointiasi. Työntekijän on hyvä toistaa asiakkaan kertomaa toistamalla tämän
sanoja varmistaakseen, että on ymmärtänyt oikein, jolloin asiakas voi korjata
mahdollisen väärinymmärryksen. Vastauksille ja puheelle tulee antaa runsaasti
aikaa, eikä asiakasta saa hoputtaa. Myös valta-aseman purkaminen on tärkeää,
jotta työntekijä olisi asiakkaan kanssa mahdollisimman samalla tasolla.
Luottamuksen rakentaminen voi olla hidasta, ja sille tulee antaa runsaasti
aikaa.
(Metropolia
Mielenterveys-kurssi 2017)
Motivoiva haastattelu
Kohdatessamme
mielenterveysongelmaisia ihmisiä voimme käyttää motivoivan haastattelun
menetelmää. Se perustuu tiettyihin periaatteisiin ja vuorovaikutustaitoihin, joiden
avulla asiakasta on mahdollista valmistella muutokseen hänen oman motivaationsa
kautta.
Periaatteina
ovat 1) empatian ilmaiseminen, 2) ongelmakäyttäytymisen ja asiakkaan
henkilökohtaisten arvojen välisen ristiriidan voimistaminen ja suuntaaminen
kohti muutosta, 3) väittelyn välttäminen ja 4) asiakkaan pystyvyyden tunteen
vahvistaminen. (Koski-Jännes 2008: 46-50.)
Asiakasta
toisin sanoen kannustetaan empaattisella tavalla siihen, että muutos (tässä
kohtaa hoitoon hakeutuminen) voisi lähteä hänestä itsestään. Työntekijän on
tärkeää kohdella asiakasta empaattisesti, arvostavasti, ystävällisesti, aidosti
ja myönteisesti. Erityisesti konfrontoivaa ja direktiivistä käyttäytymistä, eli
asiakkaan oman käsityksen kyseenalaistamista, kiistämistä, tai siihen sarkastisesti
suhtautumista, on syytä välttää. Huomio suunnataan sen sijaan asiakkaan
kykyihin ja vahvuuksiin. Tärkeitä vuorovaikutuksen perustaitoja motivoivan
haastattelun menetelmässä ovatkin vahvistaminen, avoimet kysymykset (mitä,
mikä, millainen, miten), heijastava kuuntelu ja yhteenveto tai tiivistäminen.
Työntekijän roolina on muutospuheen esille kutsuminen, ja muutosvalmiuden
tunnistaminen. (Koski-Jännes 2008: 20-21, 50-51.)
Lähdeluettelo:
Koski-Jännes,
Anja 2008. Motivoivan haastattelun periaatteet ja menetelmät. Teoksessa Koski-Jännes,
Anja – Riittinen, Liisa – Saarnio, Pekka (toim.). Kohti muutosta. Kustannusosakeyhtiö
Tammi. Helsinki.
Metropolia
mielenterveys-kurssi 2017. Opettajana psykologi Jukka Oksanen. Luennot:
13.4.2017, 2.5.2017 .
Suvisaari,
Jaana – Isohanni, Matti – Kieseppä, Tuula – Koponen, Hannu – Hietala, Jarmo –
Lönnqvist Jouko 2017. Skitsofrenia ja muut psykoosit. Teoksessa Lönnqvist,
Jouko – Henriksson, Markus – Marttunen, Mauri – Partonen, Timo (toim.)
Psykiatria. 2.painos. Kustannus Oy Duodecim. Helsinki.
Vertaistoiminta
n.d. Mielenterveyden keskusliitto. Verkkojulkaisu.
<http://mtkl.fi/palvelut/vertaistoiminta/>. Luettu 8.5.2017
Äänien
kuuleminen n.d. Suomen moniääniset Ry. Verkkojulkaisu.
<http://www.moniaaniset.fi/aanien-kuuleminen/>. Luettu 8.5.2017



